Certificatul de urbanism

Ce este un certificat de urbanism si cand avem nevoie de el

Fie ca esti la inceput de drum, sau ai deja o constructie si vrei sa ii aduci modificari pentru imbuntatiri trebuie sa stii cat de mare nevoie ai de certificatul de urbanism.

Informatia din acest articol va fi structurata astfel:

  1. Ce inseamna certificatul de urbanism si cum arata
  2. Cand este necesar un certificat de urbanism
  3. Pentru ce tip de proiecte este nevoie de certificat de urbanism
  4. Ce documente sunt necesare pentru a obtine un certificat de urbanism
  5. Cum si de unde se poate solicita un certificat de urbanism
  6. Care sunt pasii dupa obtinerea certificatului de urbanism
  7. Avizele solicitate intr-un certificat de urbansim
  8. Cat este valabil

Poti vedea si clipul video

1.Ce inseamna certificatul de urbanism si cum arata

Este un act cu rol de informare prin care sunt prezentate solicitantului, atat persoana fizica cat si persoana juridica informatii cu privire la regimul juridic, economic si tehnic al imobilului. Toate aceste elemente sunt precizate structurat in certificatul de urbanism, coroborate cu zona unde este terenl si / sau imobilul mentionat in solicitare. Aceste aspecte sunt notiuni in stransa legatura cu cerintele urbanistice pe care trebuie sa le intruneasca viitorul proiect, in baza regulamentelor de urbanism aprobate in zona respectiva.

Acesta se emite conform teremenului legal in 15 zile lucratoare sau dupa caz 30 de zile.

Certifcatul de urbanism este parte din norma metodoligica a legii 50/1991 din Sectiunea 1 art.27 <Definire>. Acesta este prezentat si in legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul in sectiunea 4 art.29

Model certificat de urbanism

2.Cand este necesar un certificat de urbanism

Ai nevoie de un certificat de urbanism atunci cand:

  • construiesti o locuinta / imobil / orice construtie noua, inclusiv un gard
  • cand aduci modificari unui imobil / constructie existenta
  • cand vrei sa extinzi o constructie existenta
  • cand vrei sa supraetajezi
  • cand faci proceduri sccesoriale
  • cand vinzi / cumperi un teren
  • cand faci modificari cadastrale

3.Pentru ce tip de proiecte este nevoie de certificat de urbanism

Certificatul de urbanism este necesare pentru proiectele de :

  • Proiect de urbanism de detaliu PUD
  • Proiecte de urbanism de tip zonal PUZ
  • Proiecte de arhitectura – demolare – construire – amenajare.
  • Proiecte de bransamente

4.Ce documente sunt necesare pentru a obtine un certificat de urbanism

Pentru solicitarea unui astfel de document sunt necesare un set de acte cu caracter juridic, si o parte cu caracter indicativ.

Documente pentru certificatul de urbansim

Ai nevoie urmatoarele acte:

  • Copie acte de propritate imobil / solicitant
  • Planuri de incadrare in localitate ( Planuri emise de Oficiul de Cadastra si Publicitate imobiliara OCPI ) la scara 500 si 2000
  • Schite cadastru imobil / teren
  • Extras de carte funciara – nu mai vechi de 30 de zile
  • Un memoriu / tema de proiect propus realizata de catre un arhitect – optional,dar recomandabil
  • Taxe raportate la suprafata terenului si imobilului
  • Cerere. – O poti descarca de aici

5.Cum si de unde se poate solicita un certificat de urbanism

Certificatul de urbanism poate fi solicitat de catre orice persoana fizica si sau juridica, identificata prin cerere atribuita si documente de identificare unica.

Un astfel de documente poate fi emis de :

  • Primaria localitatii unde se va realiza proiectul
  • Consiliul judetean – in functie de limitarile administrative sau de dimensiunea proiectului.

6.Care sunt pasii dupa obtinerea certificatului de urbanism

Dupa obtinerea certificatului de urbanism, impreuna cu managerul de proiect sau dupa caz direct cu arhitectul sau urbanistul, puteti eleabora un plan de lucru in vederea intrunirii etapelor specificate in certificatul de urbansim.

Dupa caz, pe baza certificatului de urbanism, se vor intruni urmatoarele etape:

  • Avize – Documentatiile de avize au rol de a realiza o corespondenta tehnica intre proiect – proiectant si furnizorii/administratorii retelelor tehnico-edilitare. Scopul acestor avize este de a cunoaste proiectul si necesitatile generate de acesta in urma finalizarii. Exista avize de principiu, care necesita o revenire intr-o etapa ulterioara cu un proiect mai detaliat si avize punctuale.
  • Juridice – in baza certificatului se pot solicita de catre administratia locala, diferite documente de ordin juridic care sa ateste autencititatea juridica si asumarea proiectului initiat. Dupa caz la etapa de juridic pot fi necesare si obtinerea de acorduri de la vecini, sau diferite declaratii generale sau punctuale de exonerare.
  • Tehnic – in functie de proiectul initiat pot fi necesare expertize tehnice si deferite studii pentru a asigura o viabilitate proiectului.
  • Mediu – obtinerea acordului de mediu – pentru a certifica faptul ca proiectul nu este unul negativ si ca nu are un impact negativ asupra mediului, si ca va respecta anumite norme.

7.Avizele solicitate intr-un certificat de urbansim

Avizele solicitate prin intermediul certificatului de urbanism au un rol tehnic, de a suprapune proiectul cu disponibilitatea infrastructurii aferente din zona respectiva.

In functie de avizele emise, furnizorul poate stii, dinainte in ce faza ii este ca si procentaj utilizata infrastructura. Astfel de situatie ajuta la o dezoltare echilibrata a retelelor inainte de colaps.

Prin emiterea avizelor se pot sistematiza si etapiza investitiile , prin mod esalonat. Emiterea unui aviz se poate realiza sub forma favorabil sau nefavorabil.

  • Aviz Apa/Canal – APANOVA
  • Aviz Energie electrica
  • Aviz Retele de termoficare
  • Aviz Telecomunicatii
  • Aviz Retele de gaz
  • Aviz Retele netcity
  • Aviz Circulatii
  • Aviz ISU
  • Aviz DSP
  • Aviz Mediu
  • Aviz Salubritate
Avize Arhitectura-Urbansim

8.Cat este valabil

Valabilitatea certificatelor de urbanism este diferita si este stipulata in ultima partea a acestuia. Valabilitatea poate fi de la 6 luni la 12 luni sau dupa caz la 24 de luni.

Un certificat de urbanism poate fi prelungit odata si sunt necesare intrunirea urmatoarelor conditii:

  • Solicitarea sa fie facuta inainte cu cel mult 15 zile si nu mai putin
  • Extras CF actualizat
  • Certificatul de urbanism in original
  • Plata taxei de prelungire este de 30% din taxa de certificat initial.

Poti descarca cererea tip de prelungire de aici

Daca ti-a fost util acest articol, ne bucuram.

Te poti abona la newsletterul nostru ( nu trimitem des mailuri, deci nu te vom spam-a ) pentru a te informa cu noutati din acest domeniu

De asemenea ne poti vizita si pe youtube apasand pe linkul de mai jos:

https://www.youtube.com/channel/UCCOnJap8UTDrSwsKMQAOPGw?sub_confirmation=1

Daca esti in situatia de contacta un arhitect sau un urbanist care sa te ajute pentru obtinerea unui certificat de urbanism nu ezita sa ne contactezi aici

Share this:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email