Locul de parcare GRATUIT ce inseamna asta?! Insuficienta locurilor de parcare a fost, este si va fi mereu o problema existentiala in Bucuresti.
In ultimii 30 de ani, numarul masinilor a crescut exponential, punand la grea incercare orice strategie de mobilitate urbana.
Muncipiul Bucuresti, cu ale sale care cartiere vechi, nu au anticipat fluxul mare de masini de după anii 2000.
Primaria Capitalei in tot acest timp, in cea mai mare parte a acestei perioade, a stat precum un vizitator fara bilet in sala de spectacol.
La un momendat, mai exact in perioada aderarii Romaniei la UE, cineva s-a trezit putin si a zis: ,,Trebuie sa facem putină ordine!”
Cum s-a procedat?
Puterea HGCMB
2006 vine momentul in care se intampla sa ia nastere HGCMB 66/2006. Parca si din punct de vedere numerologic pare sa aduca ghinion.
Ce avea sa faca aceasta hotarare de consiliu? Pe hartie multe… in realitate aproape nimic.
Multi ani, aceasta HG 66/2006 a fost argumentul solid al unor organzari de comisii de circulatii, de multe ori niste mascarade in adevaratul sens al cuvantului, unde o ,, masa ” de oameni, audiau proiectele de urbanism.
Cum faceau asta?! De cele mai multe ori nici ei nu stiau, si putin erau cei care intelegeau logica, ca mai apoi si mai putin sa deschidă gura la negocierea proiectului.
O astfel de comisie, se desfăsura precum o târguială sărăcăcios, cu lucruri aranjate pe jos ca la un talciok cu multe fake-uri.
Daca nu erai atent, si nu aveai viteza de reactie, erai respins.
Sensul comisiei de circulatie de la PMB
Această comisie de circulatie care se forma in cadrul Primariei Municipiului Bucuresti, avea ca obiectiv principal, aplicarea acestei HG 66/2006, am sa explic in cele ce urmeaza si ce era de fapt acest HG 66/2006 si este in continuare.
Aceasta comisie, lua in răsfoire proiectele de urbanism de la mic la mare, de multe ori macelarind la propriu proiecte, chiar daca de cele mai multe ori poate ca acestea erau proiecte pe normative. Daca cineva avea o viziune, sau un studiu de caz mai aparte, iti taia efectv solutia.
Scopul era, de a se asigura, ca proiectul cuprinde… pe hartie… locurile de parcare necesare si aferente imobilului propus spre a se construi.
Unii proiectanti, faceau tot ce le statea in putinta sa redimensioneze anumite masini pe plan, numa numa sa incapă, sa iasă numarul, si fara doar si poate iesea!
Cine este HG 66/2006 si ce are de spus ?
HG 66/2006 este această hotărare care are ca menire, sa fie un filtru bun intre etapa de proiectare si executie propriu-zisa a unui imobil, astfel incat autovehiculele aferente acelei functiuni sa aiba locuri de parcare construite in cadrul proiectului, si practic sa nu rămână pe strada…. Dupa cum se vede cu ochiul liber functioneaza perfect!
De ce se intâmplă asta asta?!
Datorita lipsei unor instrumente de control, intre proiect si realitate. Absenteismul acestora, adus la aparitia unor mari parcuri auto adhoc pe toate spatiile libere din mediul urban, fie ca vorbim de trotuare destinate pietonilor sau spaitiu verde.
Ba chiar multi s-au adaptat si au trecut la SUV-uri odata cu multele reinoiri de borduri ale Bucurestilor
HG 66/2006, a fost construita ca un cadru legislativ, prin care fiecare constructie, spre exemplu functiunile rezidentiale, sa garanteze inca din faza de proiectare, chiar de la proiectele de urbanism, existenta locurilor de parcare aferente.
Propunerile din proiect trebuiau raportate la numarul de spatii locative, apartamente si la suprafata acestora.
Spre exemplu un apartament de pana in 100 mp avea nevoie in mod obligatoriu de asigurarea prin proiect a unui loc de parcare.
Apartamentele intre 101-200 mp erau supuse asigurarii a doua locuri de parcare.
Exista desigur si o bresa de siguranta pentru dezvoltatorii potenti, si anume achitarea unei taxe de 10000 de euro / locul de parcare necesar, asta in cazul in care nu iti mai incapea pe hartie. Dadeai 10.000 de euro si aia era…
Povestea era ca acei bani s-ar fi dus intr-un fond special dedicat parcarilor publice, insa dupa cum se vede si asta a functionat perfect.
Acest HG a dus in timp la perfectionarea modului de proiectare, incat multe proiecte aveau suficiente locuri pe hartie.
——————————– Lista locuri de parcare ————————————————
Ideea acestei legi municipale, era de a garanta locurile de parcare, si de a conditiona emiterea autorizatiei de construire. Aceasta conditionare, avea un rol important, si astfel fara avizul comisiei Tehnice de circulatie a PMB, nu puteai obtine Autorizatia de construire!
Deci…. trebuia sa faci tot ce iti sta in putinta sa iei acest examen.
Ulterior s-a procedat si la dubla avizare, si mai exact sa revi la noua obtinere de aviz al comisiei si in faza autorizatiei de construire, asta pentru a se asigura ca locurile din proiectul de urbanism, avizate corespund si nu sunt mai multe. Smart…insa nimeni nu se uita si pe geam la realitate.
Schema PONZI a locurilor de parcare
Batalia cea mai mare s-a dat si se va da in continuare pe suprafetele libere de construit in bucuresti, fiecare metru patrat fiind un adevarat bling-bling in ochii multor dezavotlatori.
In acest fel, micii dezvoltatori, au inteles schema, si in prima parte a boomului in constructii, se desfasura cu proiecte fictive, cu locuri de parcare pe hartie, si mai apoi dupa receptie, cu subsoluri transformate in apartamente.
A mers schema asta o perioada…..
Dupa faza asta, au evoluat si dezvoltatorii, fie cu proceduri de sisteme klaus, ichiriate pentru receptie, si apoi dispareau, fie cu locuri de parcare spre vanzare.
Aceasta schemă, avea sa devina, in nu foarte mult timp, o afacere adevrată si anume un rai al dezvoltatorilor si o țeapă curentă a cumpărătorului onest si imprumutat.
Starea de fapt – Locul de parcare gratuit
Un dezvoltator cand isi propune sa construiasca un imobil pe care mai apoi sa il vandă, trebuie sa faca toate demersurile sa demonstreze comisiei de circulatiei a PMB in baza HGCMB 66/2006 ca detine suficiente locuri de parcare, raportate la apartamentele din planuri.
Acest aviz sta la baza obtinerii autorizatiei de construire, deci…fara avizul comisiei de circulatiei de la PMB, nu poti construi.
Acest aviz face parte din proiectele de urbanism
Zis si făcut!
Vanzarea de apartamente si omul prins in plasă
Vânzările de apartamente, iglobeaza si ele un marketing, care de multe ori este unu invechit, unsuros si slinos.
Asteptarile unor dezvoltatori, sunt unele de a te face sa simti nimic altceva decat cea mai mare oportunitate.
Se intampla treaba asta, incel mai romanesc stil: apartamentul costă = x si mai apoi ti se spune, si ca locul de parcare costa = y lei.
De aici incepe mica inselatorie!
Cei care profită o fac fara a avea nici ce mai mică retinere, si bun simt.
Vanzarea de apartamente fara locul de parcare, loc de parcare ce astat la baza emiterii autorizatiei de construie, este precum ai cumpăra o masina Dacia Logan, insa fara usi.
Aceasta practică de a vinde locul de parcare defalcat de apartament, este o strategie cat se poate de mizerabilă si meschina, practic o inselatorie.
De ce?
Pentru ca fara acel loc de parcare, acel apartament nu ar fi trebuit autorizat, deci nu ar fi existat.
Aceasta strategie, face parte din exercitiile de marketing, de a tine in continuare preturile de lista a apartamentelor, in continuare jos.
Aceasta tactica, face ca piata imobiliară sa fie devoaltă, si de a oferi cumpărtorului optiuni, optiuni spre a lasa masina pe strazi…. căci 10-15.000 de euro nu sunt de colea…. si cand auzi ca ai putea sa ii economiseti o faci!
Această tactică functionează prin necunostiinta cumpărătorului, de buna credintă dar in substrat nu este altceva decat o scamatorie de talcioc.
Locul de parcare ar trebui sa va revina la achitizitie conform autorizatiei de construire!! Aaaa ok, ca apartamentul tau are un sigur loc de parare alocat, si tu ai doua masini, asta este deja o alta poveste!